Traject Educatie Ontwikkeling - Horizon begeleiding Groningen

Horizon begeleiding is er voor kinderen, jongeren en (jong)volwassenen (6 t/m 27 jaar) die door een autisme spectrum stoornis (ASS), angststoornis of daarmee vergelijkbare psychiatrische problematiek forse problemen ondervinden in de ontwikkeling van hun zelfredzaamheid op vaak meerdere levensgebieden. 

Horizon begeleiding biedt o.a. een Traject Educatie Ontwikkeling (TEO);  een inclusietraject waarin zowel educatie, individuele specialistische begeleiding, systeembegeleiding en behandeling geïntegreerd aangeboden worden.

Dit traject is bedoeld voor die kinderen, jongeren en (jong)volwassenen bij wie sprake is van (dreigende) langdurige schooluitval en/of stagnering in ontwikkeling op andere levensgebieden. De vaardigheden die nodig zijn om deel te nemen aan regulier onderwijs of reguliere arbeid, zijn onvoldoende ontwikkeld. 
Hulpvraag: Help mij weer in ontwikkeling komen door middel van educatie met als doel toekomstperspectief gericht op zo zelfstandig mogelijk functioneren en participeren.

Doelen:

  • Vergroten van de eigen regie en van de sociale, emotionele, mentale en praktische zelfredzaamheid
  • Deelname aan onderwijs, arbeid of andere (educatieve) dagbesteding
  • Harmonisch kunnen handhaven binnen de thuis- en woonomgeving.

Er wordt gestart met een domein-overstijgende analyse (zie hieronder) om de ontwikkelbaarheid, leervaardigheden en belastbaarheid in kaart te brengen. Met de begeleiding en behandeling sluit Horizon begeleiding aan bij de belevingswereld van de jongere of (jong)volwassene en het gezin.

DOMEIN OVERSTIJGENDE ANALYSE (DOA)
Door middel van een brede analyse wordt een realistisch ontwikkelingsperspectief in kaart gebracht en advies op maat gegeven over welke vorm van begeleiding het meest passend is, eventueel in combinatie met educatie of (passend) onderwijs.

Doelgroep
Jeugdigen en (jong) volwassenen van 6 tot en met 27 jaar bij wie sprake is van (dreigende) maatschappelijke uitval op school, werk of dagbesteding waarbij het voor de omgeving niet duidelijk is welke domein overstijgende hulp ingezet moet worden ten einde de jeugdige of (jong) volwassene weer in ontwikkeling en beweging te krijgen.

Door middel van een brede analyse wordt in kaart gebracht welke factoren leiden tot de (dreigende) stagnatie in het functioneren, wat de oorzakelijke en in standhoudende factoren van het belemmerende functioneren zijn en welke beschermende factoren aanwezig zijn. 
Daaruit voortvloeiend volgt een advies voor het op passende wijze aansluiten bij de mogelijkheden en stimuleren van de ontwikkeling. Uitgangspunt hierbij zijn de kwaliteiten, talenten en krachten van de betrokkene en zijn of haar netwerk en de mogelijkheden tot ontwikkeling.

 

Help ons deze website te verbeteren

Heeft deze website je helpen vinden wat je zocht?

Alvast bedankt voor je hulp!

Wat we met je gegevens doen
We gebruiken de gegevens die je hier invult om onze website te verbeteren.
Als je je e-mailadres opgeeft, gebruiken we dat alleen om verduidelijking van je te krijgen over je inzending.