Behandeling en begeleiding - Stichting Altius ABA

Altius ABA is een plek in Noord-Brabant (Tilburg Reeshof) waar kinderen tussen de 2 en 12 jaar met een autismespectrumstoornis en/of een ontwikkelingsachterstand terecht kunnen voor individuele behandeling en begeleiding. 
Er wordt gewerkt met de principes van de Applied Behavior Analysis (ABA). Dit is de wetenschap waarbinnen behandelingsstrategieën gebaseerd op de elementaire gedragsprincipes worden toegepast om sociaal relevant gedrag te veranderen.

Binnen Altius ABA staat het welbevinden en de vooruitgang van de kinderen altijd op de eerste plek. We behandelen en begeleiden een kwetsbare doelgroep, daarom is het belangrijk om voortdurend te evalueren of wat wij doen in het belang is van het kind en het gezin. De beschreven procedures zijn altijd ondergeschikt aan het welbevinden van de cliënt. 
We werken vanuit de waarden en aanpak van ‘hedendaagse ABA’ zoals beschreven door Dr. Greg Hanley. De veiligheid en de waardigheid van de cliënt en het opbouwen van een vertrouwensrelatie staan centraal. De ABA die we bieden gebaseerd op deze kernwaarden leidt tot veilige en mooie programma’s en procedures, waardoor de kinderen op een prettige manier nieuwe vaardigheden aangeleerd krijgen. Procedures die we gebruiken zijn:

  • Positive reinforcement: het geven van een beloning (bekrachtiger) na het gewenste gedrag waardoor dit gedrag vaker zal voorkomen in de toekomst. We zullen voortdurend bekijken welke items en activiteiten kunnen fungeren als bekrachtigers. 
  • Prompting en prompt fading: het bieden van hulp zodat een kind de vaardigheid uit kan voeren en het systematisch afbouwen van die hulp waardoor het kind de vaardigheid zelfstandig kan laten zien. 
  • Errorless learning: een manier van het oefenen van vaardigheden waarbij voorkomen wordt dat het kind (veel) fouten maakt. We zorgen ervoor dat het kind veel succeservaringen opdoet waardoor het oefenen leuk blijft.

Elk kind is uniek. Daarom wordt er altijd naar de specifieke kenmerken van een kind gekeken zoals voorkeuren, interesses en vaardigheden. Binnen Altius ABA oefenen we indien nodig eerst met belangrijke basisvaardigheden omdat we weten dat deze vaardigheden ervoor zorgen dat probleemgedrag afneemt. Deze basisvaardigheden bestaan uit: functionele communicatie, het omgaan met teleurstellingen en het meewerken met volwassenen.
De sterke en minder sterke vaardigheden van een kind worden uitgebreid in kaart gebracht aan de hand van een assessment. De volgende vaardigheidsdomeinen komen aan bod:

  1. Taalvaardigheden; waaronder vragen om dingen, het benoemen van dingen in de omgeving, nazeggen, gesprekjes voeren, luisteren, het opvolgen van instructies en zinsbouw.
  2. Visuele vaardigheden; zoals het gericht kijken naar visuele stimuli en verbanden leggen gebaseerd op visuele informatie.
  3. Fysieke en sociale vaardigheden; waaronder motor imitatie, zelfstandig spel, spelen met anderen, activiteiten in een groep of klassituatie
  4. (Voor)schoolse vaardigheden; op het gebied van lezen, rekenen en schrijven.
  5. Zelfredzaamheid vaardigheden; zoals eten, drinken, aankleden, tandenpoetsen en zelf naar het toilet gaan. Het hoofddoel bij Altius ABA is dat de cliënten zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren binnen een vorm van onderwijs.

Op basis van al deze informatie worden specifieke doelen vastgesteld en procedures ontworpen door de toegepast gedragsdeskundige (Board Certified Behavior Analyst, BCBA) en worden vervolgens door een daartoe speciaal opgeleide begeleider geïmplementeerd in het programma van het kind.  Op basis van de vooruitgang van een kind worden doelen voortdurend bijgesteld.  

Help ons deze website te verbeteren

Heeft deze website je helpen vinden wat je zocht?

Alvast bedankt voor je hulp!

Wat we met je gegevens doen
We gebruiken de gegevens die je hier invult om onze website te verbeteren.
Als je je e-mailadres opgeeft, gebruiken we dat alleen om verduidelijking van je te krijgen over je inzending.