Bureau voor Pedagogiek is gespecialiseerd in begeleiding en behandeling op maat aan kinderen, jongeren en jongvolwassenen welke te maken hebben (gehad) met:
- (dreigende) schooluitval
- sociaal-emotionele problemen en/of psychische problemen
Denk hierbij aan autisme, AD(H)D, (faal)angst, emotie-regulatie, (school)trauma, leer- en/of gedragsproblemen, hechtingsproblemen, dyslexie, meer- en hoogbegaafdheid.
Het doel van de trajecten is uiteindelijk terugkeer en/of participatie binnen de maatschappij. Dit in de vorm van onderwijs, arbeid of dagbesteding; toegespitst op de cliënt.
Aanbod
- Orthopedagogische dagopvang (twee groepen)
- Gespecialiseerde ambulante begeleiding (binnen thuissituaties en/of scholen)
- Gespecialiseerde ouderbegeleiding
- Gespecialiseerde vrijetijdsbegeleiding in groepsverband
- Vaktherapie (drama, beeldend, speltherapie en psychomotorische therapie).
Werkwijze
De professionals binnen het multidisciplinaire team van Bureau voor Pedagogiek richten zich niet specifiek op het probleem maar gaan samen met de cliënt en diens omgeving op zoek naar oplossingen, mogelijkheden, kwaliteiten en interesses.
Er is aandacht voor de ontwikkelingsfase en talentontwikkeling van de cliënt, met oog voor de onderliggende stimulerende- en belemmerende factoren.
Vanuit een vraag- en oplossingsgerichte houding wordt samen met de cliënt bekeken hoe hij zijn eigen capaciteiten kan gebruiken om zijn kracht naar boven te halen om zijn doel te bereiken. Ook wordt uitgegaan van de krachten van ouder(s)/verzorger(s) en die van zijn sociaal netwerk. Competenties van ouder(s)/verzorger(s) en het sociale netwerk worden gedurende het traject versterkt.
Zelfregie is voor Bureau voor Pedagogiek een belangrijke pijler evenals cliëntgericht werken.