Doe-kijk-luister-zeg. Communicatieve interventies voor kinderen met autisme
Deze publicatie is opgebouwd rond een uitgebreid onderzoeksinstrument, met daarbij honderden creatieve ideeën om aan de slag te gaan rond sociaal-communicatieve leerdoelen.
De vele achtergrondinformatie over perspectieven binnen autisme en de concrete richtlijnen voor het ontwikkelen en toepassen van leerdoelen maken dat dit boek een goed evenwicht biedt tussen theorie en praktijk.
The Assessment of Social and Communication Skills for Children with Autism
Het onderzoeksinstrument, 'The Assessment of Social and Communication Skills for Children with Autism', bevat een set vragenlijsten die begeleiders / ouders in staat stellen om een gedetailleerd profiel op te stellen van de vaardigheden van het autistische kind in meer dan 100 sub-vaardigheden rond sociale en communicatieve vaardigheden. Om van daaruit een gericht interventieplan op te stellen.
De voorgestelde leeractiviteiten kunnen zowel thuis als op school nuttig zijn, en zijn zo opgesteld dat ze individueel aangepast kunnen worden aan de noden en mogelijkheden van elk kind afzonderlijk. Doe-Kijk-Luister-Zeg bevat ook eenvoudig te gebruiken observatieformulieren die helpen om de vooruitgang van het kind in kaart te brengen.
Over de auteur
De auteur Kathleen Ann Quill is directeur van 'The Autism Institute' in Massachusetts, VS. Daarnaast is zij een internationaal gerenommeerde spreekster rond de educatieve noden van kinderen met autisme.