ABpsyon biedt ambulante begeleiding en coaching aan kinderen met een gedragsprobleem of een ontwikkelingsstoornis zoals bij ADHD, ADD, ASS en hun ouders. Daarnaast bieden zij ook trainingen aan.
Jongerentraining “CHOICE”: voor jongeren van 12 t/m 18 jaar en hun ouders/opvoeders
De training is voor jongeren met problemen zoals onzekerheid, teruggetrokken en/of angstig gedrag, leerproblemen, spijbelen, problemen in de omgang met anderen, depressiviteit, hyperactiviteit, agressiviteit, psychosomatische klachten, ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, ADD, Autismespectrum stoornissen, eetstoornissen, en dergelijke.
De trainingsgroepen zijn samengesteld uit maximaal 8 jongeren met verschillende achtergronden en schoolniveaus.
In de training ervaren de jongeren hun eigen “stuurman” te zijn, hun eigen keuzes te maken en om te gaan met hun talenten en mogelijkheden. Dit doen ze op actieve manier met o.a. beweging, spel, focus- en meditatieoefeningen.
In deze training staan de volgende uitgangspunten centraal: je eigen keuzes maken, initiatief nemen, op jezelf vertrouwen, zorgen en opkomen voor jezelf, stilstaan bij wat je wil, kan en doet, beter met jezelf en anderen omgaan, je eigen problemen oplossen, jezelf beschermen tegen misbruik. De jongerentraining wordt uitsluitend gegeven in combinatie met de oudercursus.
Het trainingsprogramma bestaat uit:
- kennismakingsgesprek;
- intakegesprek met het jongere en de ouders/opvoeders;
- informatie voor ouders;
- 12 trainingen voor jongeren van 1,5 uur door een gecertificeerde trainer en assistent;
- 4 oudercursus bijeenkomsten van 2 uur door een gecertificeerd trainer;
- 1 gezamenlijke bijeenkomst met jongeren en ouders/opvoeders;
- werkboek voor jongeren;
- en een cursusboek voor ouders/opvoeders.
Oudercursus bij “Choice”
Ouders/opvoeders krijgen handvatten om hun zoon/dochter in het veranderingsproces te ondersteunen. Deelname is uitsluitend in de combinatie van jongere en ouders/opvoeders. De oudercursus bestaat uit 5 bijeenkomsten van ca. 2,5 uur.
Belangrijke vragen zijn:
- “Wat gebeurt er met mijn kind in de pubertijd?”
- “Wat is mijn eigen invloed?”
- “Wat kan ik doen om mijn kind te helpen zich goed te voelen en zelfstandig te worden?”