Horizon begeleiding biedt individuele specialistische begeleiding aan kinderen, jongeren en (jong)volwassenen die door een autisme spectrum stoornis (ASS), angststoornis of daarmee vergelijkbare psychiatrische problematiek problemen ondervinden in de ontwikkeling van hun zelfredzaamheid op een of meerdere levensgebieden. Te denken valt aan (dreigende) schooluitval en/of uitval op andere ontwikkelingsgebieden.
Aanbod begeleiding:
- Individuele begeleiding
De begeleiding sluit aan op de leefwereld van de jongeren en (jong)volwassenen. Vanuit hun eigen perspectief geeft de begeleider handvatten om te leren omgaan met situaties en belemmeringen die zij in hun dagelijks leven tegenkomen. De begeleiding wordt afgestemd op hun zorgbehoefte en zorgvraag en op het betrokken systeem en sluit aan bij de situatie van de jongere of (jong)volwassene.
- Systeembegeleiding
Als er sprake is van psychiatrische problematiek bij een kind, is het vaak moeilijk een balans te vinden in het gezin. Systeembegeleiding (ouder- of gezinsbegeleiding) kan helpen bestaande gedragspatronen in het gezin te veranderen, zodat bijvoorbeeld minder conflicten ontstaan of er meer ruimte ontstaat voor de gezinsleden.
- MILS
Voor jongeren (vanaf 9 jaar) die het gevoel hebben vast te lopen op school bij bijvoorbeeld de uitleg van de docenten, het leren van toetsen of het uitvoeren van schoolopdrachten of overgaan naar een andere onderwijsvorm en behoefte hebben aan meer inzicht in eigen kunnen en bijpassende strategieën.
Mils betekent ‘meer inzicht in leerstrategieën’. Het omvat onderzoek naar zes leervoorkeuren (woordslim, stappen denken, beweging, luisterslim, beeldslim, samen leren). Het MILS-onderzoek geeft inzicht in hoe iemand informatie het beste verwerkt en het meest efficiënt leert.
- Domein Overstijgende Analyse (DOA)
Door middel van een brede analyse wordt een realistisch ontwikkelingsperspectief in kaart gebracht en advies op maat gegeven over welke vorm van begeleiding het meest passend is, eventueel in combinatie met educatie of (passend) onderwijs.
Voor kinderen en (jong) volwassenen (6 t/m 27 jr) die dreigen uit te vallen op school, werk of dagbesteding waarbij het voor de omgeving niet duidelijk is welke domein overstijgende hulp nodig is om hen weer op weg te helpen en in ontwikkeling te brengen.